Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse - en tværfaglig tilgang

Morten Raahauge Philipps, Simon Skov Fougt, Stine Ejsing-Duun

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

50 Downloads (Pure)

Denne artikel belyser, om og hvordan kritisk-æstetiske scenarier kan udvikle det danske teknologiforståelsesfagfelts fagdidaktik i forløb med alle fire kompetenceområder i spil. Artiklens hypotese er, at sådanne scenarier er egnet til at udvikle elevernes kritiske sans og dermed den digitale myndiggørelse, fordi de kan stimulere elevernes evne til at for­lade deres egen position og dermed kritisk forholde sig til sagen gennem processer, hvor de arbejder med materialiseringer af forestillinger om teknologi og konsekvenser af teknologianvendelse. Inspireret af design-based research tager undersøgelsen udgangs­punkt i et undervisningsforløb, hvor en 6. klasse skulle udvikle digitale artefakter, der kritisk udstiller samfundets brug af sundhedsdata. I første del designede eleverne et dødsur, der forudsiger en persons dødsdato, og i anden del designede de en prototype af et sundhedsprogram målrettet en kunde i én af tre cases: en totalitær stat, et super­sygehus eller elevernes egen virksomhed. Empiri blev indsamlet ved hjælp af obser­vationer og uformelle samtaler i undervisningen samt interviews med læreren og ana­lyseres med fokus på det potentielle læringspotentiale, det aktualiserede lærings­potentiale og faktisk læring. Analysen afdækker et stort potentielt læringspotentiale, som kun i nogen grad aktualiseres i den konkrete undervisning, som igen kun fører til begrænset relevant faktisk læring hos eleverne. Analysen diskuteres med artiklens teoretiske ståsted og erfaringer fra forsøgsfaget teknologiforståelse i et forsøg på at kvalificere fremtidige forløb baseret på kritisk-æstetiske scenarier i fagfeltet.
Bidragets oversatte titelCritical-aesthetic scenarios in technological comprehension - an inter-disciplinary approach
OriginalsprogDansk
TidsskriftActa Didactica Norden
Vol/bind16
Udgave nummer4
Antal sider33
ISSN2535-8219
DOI
StatusUdgivet - 21 dec. 2022

Bibliografisk note

Publisher Copyright:
© Acta Didactica Norden. All rights reserved.

Emneord

• critical design
  • critical-aesthetic scenarios
  • ethics
  • scenario-based teaching
  • technology comprehension

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Kritisk-æstetiske scenarier i teknologiforståelse - en tværfaglig tilgang'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.