Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Kontaktperson til det faglige netværk ILD-Lab er lektor Lars Birch Andreasen, lba@ikl.aau.dk og professor Mie Buhl, mib@ikl.aau.dk.
Laboratoriets aktiviteter og faciliteter er forankret i Aalborg Universitet, København, og dets medlemmer stammer fra to enheder: 'L-ILD - It og Læringsdesign på Institut for kultur og læring (L-ILD) og 'Kommunikation - IT og Læringsdesign (K-ILD)'.
Laboratoriet samler forskere, studerende og samarbejdspartnere, som arbejder med at nytænke og innovere læreprocesser gennem it. Forskningen knytter an til undervisningen i læring, kommunikation og informationsvidenskab på de eksisterende bachelor- og kandidatuddannelser, på cand.it.-uddannelsen i it, læring og organisatorisk omstilling, de planlagte cand.it.-uddannelser i interaktive digitale medier og oplevelsesdesign.
Laboratoriet arbejder grundvidenskabeligt og med aktions- og praksisforskning med eksterne samarbejdspartnere. Laboratoriet satser i særlig grad på it i grundskolen og på videregående uddannelser. Der forskes i nye læringsformer, multimodalitet og interaktion i teknologiintensive læringsmiljøer, som er helt centrale i forbindelse med innovation af uddannelsessektoren, virksomheder og andre organisationer. Forskningen på LAB’et omfatter derudover læring både i og udenfor uddannelsessystmet.
AAU har en national og international førerposition inden for området it, læring og didaktik. Med satsningen giver laboratoriet et nødvendigt forskningsbidrag til den digitale udvikling, som i de kommende år vil ske både i forhold til grundskolen og de videregående uddannelser.
Laboratoriets aktiviteter og faciliteter er forankret i Aalborg Universitet, København. Laboratoriet arbejder på at udvikle samarbejde med andre forskningsmiljøer på AAU, nationalt og internationalt.
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
Mie Buhl
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet - Professor
- Institut for Kommunikation og Psykologi - Professor
- Human Centered Science and Digital Technology - Professor
- Challenges and movements in performing digitalization
- Kommunikation - IT og Læringsdesign
- VILD - Visual studies and learning design research (VILD Research Center) - Professor
- ILD-Lab: Forskningslab It og Læringsdesign
- Institute for Advanced Study in PBL
Person: VIP
-
Lone Dirckinck-Holmfeld
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet - Professor
- Institut for Kommunikation og Psykologi - Professor
- Human Centered Science and Digital Technology - Professor
- Kommunikation - IT og Læringsdesign
- AI for the People
- ILD-Lab: Forskningslab It og Læringsdesign
- Institute for Advanced Study in PBL
Person: VIP
-
Algoritmisk kunst
Nortvig, A., Buhl, M., Højgaard, T., Lomholt Christensen, P. & Petropouleas Christensen, E.
01/01/2023 → 30/06/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Hybrid learning in aesthetic practices in higher education
Buhl, M., Dille, M. H. B., Hautopp, H. & Tervo, J.
01/06/2022 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
UPCHAIN: Unlocking the Potential of Green CHArcoal in Northern Uganda
Dirckinck-Holmfeld, L. & Okello, C.
01/05/2022 → 30/04/2026
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
3D Digital Modelling in Visual Arts Education
Buhl, M. (red.), Haïkö, T. (red.), Marklund, F., Heinonen, M., Hildén, D. T. & Skov, K., 14 feb. 2024, Umeå University: Tilde. 90 s. (TILDE - Department of creative studies, Bind 20).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning
Åben adgangFil -
Art Bridging Cultures: Fostering Learning and Cultural Sustainability Through Narratives and Collaborative Creativity
Gjedde, L., 18 jun. 2024, (Under udarbejdelse) Conference Proceedings. The Future of Education 2024. Filodiritto EditorePublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
-
Digital 3D modelling as an expansion of the aesthetic repertoire for image-making practices. Concluding discussion
Buhl, M. & Haïkö, T., 14 feb. 2024, 3D Digital Modelling in Visual Arts Education. Buhl, M. & Haïkïo, T. (red.). Umeå University, SE-901 87 Umeå, Sweden: Tilde, Bind 20. s. 85-90 5 s. 6. (TILDE - Department of creative studies, Bind 20).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Åben adgangFil
Forskningsdatasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. M. (Bidrager), Brink Allsopp, B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.6319517, https://zenodo.org/record/6319517
Datasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. M. (Bidrager), Brink Allsopp, B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.7235629, https://zenodo.org/record/7235629
Datasæt
Priser
-
Nominated for and awarded to join expert database for outstanding female academics
Buhl, Mie (Modtager), 2022
Pris: Ærespriser og udnævnelser
Aktiviteter
-
Qualitative Studies (Tidsskrift)
Thomas Duus Henriksen (Redaktør), Rikke Kristine Nielsen (Redaktør) & Maria Hvid Bech Dille (Redaktør)
dec. 2024Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Fil -
Grant proposal rejection
Rikke Kristine Nielsen (Arrangør), Søren Lindhardt (Deltager), Julie Kordovsky (Arrangør), Charlotte Wegener (Deltager), Thomas Duus Henriksen (Deltager), Dennis Jim Frederiksen (Deltager), Claus Andreas Gram Foss Rosenstand (Deltager) & Alice Juel Jacobsen (Deltager)
26 feb. 2024Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
-
Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (Tidsskrift)
Mie Buhl (Fagfællebedømmer)
2024Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Presse/medier
-
-
Professor: Spil kan være et effektivt værktøj i undervisning
18/03/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Impacts
-
-
Relevant online musikundervisning blandt børn og unge
Rikke Ørngreen (Deltager)
Impact: Social impact, Kulturel impact