Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Medlemmerne af QS forsker og underviser bredt betragtet inden for det humanvidenskabelige område. Særlige områder er kvalitativ psykologi, pædagogisk psykologi, klinisk psykologi, almen psykologi og social- og personlighedspsykologi. Vi forsker således i en lang række af de praksisser, hvor forskellige former for psykologiske og sociale fænomener og behandlingsformer optræder og har betydning. Vi er både optaget af at forstå menneskers hverdagsliv og af at udvikle og reflektere over de interventionsformer (konsultation, organisationsudviklingstiltag, terapi og psykologiske undersøgelser), der kan få betydning for menneskers liv. Et fællestræk ved vores tilgang til forskning og undervisning er, at vi søger at opnå en indsigt i og forståelse for de handlemåder og forståelsesformer mennesker i det senmoderne samfund gør brug af. Det er ydermere karakteristisk for QS, at deltagerne anvender en overvejende kvalitativ tilgang i forskningen, heraf navnet Qualitative Studies. Dog anvender deltagerne også kvantitative metoder i et vist omfang. QS har samlet set en omfattende publiceringsaktivitet, og medlemmerne er ligeledes særdeles aktive på undervisningsområdet med ansvar for kurser på både bachelor- kandidat og Ph.d.-niveau. QS er også karakteriseret ved deltagernes omfattende udadvendte aktivitet både i form af medieoptræden, foredrag, supervisions- kursus- og konsulentvirksomhed.
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
Sarah Awad
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet - Lektor
- Institut for Kommunikation og Psykologi - Lektor
- Psychology of Culture, Humanity and Education - Lektor
- Center for Kulturpsykologi
- Cultural Psychology
- Exploring Methods for Participation and Dialogue
- Qualitative Studies
- Green Societies
- MIX - Center for Displacement, Migration and Integration
Person: VIP
-
Ciro De Vincenzo
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet - Gæsteforsker
- Institut for Kommunikation og Psykologi - Gæsteforsker
- Psychology of Culture, Humanity and Education - Gæsteforsker
- Qualitative Studies - Gæsteforsker
Person: Ekstern
-
How does the Danish Elementary School shape how Pupils Come to Understand Vocational Education?
01/01/2024 → 01/02/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
LABCare: Learning across boundaries in elderly care (LABCare): Enabling expansive learning environments in and across vocational education and workplace practices
Anvik, C. H. (. )., Wegener, C., Vabø, M. & Vedeler, J. S.
01/12/2023 → 30/11/2028
Projekter: Projekt › Forskning
-
Deltagelse og Situeret Ulighed i børnelivets institutioner
Røn Larsen , M., Højholt, C., Szulevicz, T., Tybjerg, G. M., Knudsen, R. & Jensen, S. K.
02/05/2023 → 31/07/2026
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Being a Square Among Circles: The Role of Hope in Expanding the Conceptualization of School Attendance Problems: A Poetic Inquiry Approach using Qualitative Interviews with Youth
Walther-Hansen, W. G., Skaaning Knage, F. & Gentle-Genitty, C., apr. 2024, (Under udarbejdelse) I: Human Arenas - An interdisciplinary Journal of Psychology, Culture, and Meaning.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Berørt og bevæget: At navigere livets opgaver med empati. En ikke-guide
Damsgaard, J. B., Thybo, P., Raksmani, N. L. C. & Brinkmann, S., 2024, I: Sygeplejevidenskab.dk. s. 1-9Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Åben adgang -
Conflicting norms in Danish and Norwegian educational psychology counselling
Szulevicz, T., Moen, T. & Caspersen, J., 2024, (Accepteret/In press) I: Nordic Journal of Wellbeing and Sustainable Welfare Development.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Forskningsdatasæt
-
A multifaceted approach to assessment of mentalization: the mentalization profile in patients with eating disorders
Kjaersdam Telleus, G. (Bidrager), Simonsen, C. B. (Ophavsperson), Jakobsen, A. G. (Ophavsperson), Dalgaard, M. K. (Ophavsperson), Rasmussen, S. M. (Ophavsperson) & Nilsson, K. K. (Ophavsperson), Taylor & Francis, 2023
DOI: 10.6084/m9.figshare.24897945, https://tandf.figshare.com/articles/dataset/A_multifaceted_approach_to_assessment_of_mentalization_the_mentalization_profile_in_patients_with_eating_disorders/24897945
Datasæt
-
A multifaceted approach to assessment of mentalization: the mentalization profile in patients with eating disorders
Kjaersdam Telleus, G. (Bidrager), Simonsen, C. B. (Ophavsperson), Jakobsen, A. G. (Ophavsperson), Dalgaard, M. K. (Ophavsperson), Rasmussen, S. M. (Ophavsperson) & Nilsson, K. K. (Ophavsperson), Taylor & Francis, 2023
DOI: 10.6084/m9.figshare.24897945.v1, https://tandf.figshare.com/articles/dataset/A_multifaceted_approach_to_assessment_of_mentalization_the_mentalization_profile_in_patients_with_eating_disorders/24897945/1
Datasæt
-
Additional file 1 of Association between intravenous iron therapy and short-term mortality risk in older patients undergoing hip fracture surgery: an observational study
Clemmensen, S. Z. (Ophavsperson), Kragholm, K. H. (Ophavsperson), Melgaard, D. (Ophavsperson), Hansen, L. T. (Ophavsperson), Riis, J. Ø. (Ophavsperson), Cavallius, C. (Ophavsperson), Mørch, M. M. (Ophavsperson) & Krogager, M. L. (Ophavsperson), Figshare, 2021
DOI: 10.6084/m9.figshare.14615383.v1, https://doi.org/10.6084%2Fm9.figshare.14615383.v1
Datasæt
Priser
Aktiviteter
-
At være en firkant blandt cirkler
Wilma Gitte Walther-Hansen (Foredragsholder)
15 apr. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Specialevotering ved Københavns Universitet
Thomas Szulevicz (Eksaminator)
21 mar. 2024Aktivitet: Censoraktivitet og eksaminering › Ekstern censoraktivitet
-
PPR og den pædagogiske psykologi: Potentialer og dilemmaer
Thomas Szulevicz (Foredragsholder)
13 mar. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Presse/medier
-
"Flere steder ser det mere ud som forældrenes legeplads end børnenes"
16/05/2024 → 17/05/2024
4 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Debat: Debatten om boomers, millenials og generation Z giver ingen mening
15/05/2024 → 16/05/2024
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-