Projektdetaljer

Bilen, bøffen og boligen er populært sagt de største syndere i hverdagslivets udledning af klimagasser. Samtidig udgør disse områder også nogle af de væsentligste elementer i vores liv. Omstillinger i forbrugsmønstre og hverdagsliv er nødvendigt ud fra klimahensyn, men det skal ikke alene overlades til den enkelte forbruger at foretage de rette valg. Forbrugernes valg af bæredygtige alternativer skal fremmes og gøres nemme og attraktive ud fra politikker og infrastrukturudbygninger.

FoMoHo-projektet vil undersøge hvordan hverdagspraksis i forhold til transport, fødevare og bolig hænger sammen og er formet af samfundsmæssige materielle, kulturelle og organisatoriske strukturer.

Forskningsspørgsmålet for FoMoHo:

Hvilke ligheder, forskelle og interaktioner mellem mobilitet, mad og boligpraksis, eksisterer som kan fungere som drivkræfter mod mere bæredygtige forbrugsmønstre?

FoMoHo vil bygge på den omfattende forskning, der findes inden for studier af hverdagen og henholdsvis mobilitet, mad og boliger. En gennemgang inden for hvert område vil samle de vigtigste konklusioner og erfaringer fra de tre områder, hvor der søges efter både ligheder og forskelle. Baseret på denne gennemgang vil der blive produceret nye empiriske data i to parallelle ph.d.-projekter om unge voksnes overvejelser og praksis.

Efter disse to parallelle ph.d.-studier vil der blive udviklet og gennemført en ny metode, der bygger på fokusgruppetilgangen, hvor man forsøger at kombinere procedurer fra fokusgrupper med elementer i en dialogisk version af stakeholder-intinterview.

FoMoHo kombinerer praksisteori med strukturelle historier og fremhæver vigtigheden af, hvordan specifikke normer for, hvad det gode liv er, har konsekvenser for, hvordan praksis ændrer sig eller ej.

Projektets resultater inkluderer anbefalinger til, hvordan forskellige sektorer i samfundet skal samtænkes i forhold til at understøtte en bæredygtig omstilling af hverdagens forbrugsmønstre.
Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.
AkronymFoMoHo
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/202131/12/2025

Samarbejdspartnere

• University of Copenhagen

• Danmarks Frie Forskningsfond: 11.828.000,00 kr.

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

• Verdensmål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund
  • Verdensmål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion

Emneord

• Bæredygtig omstilling
  • bæredygtig grøn mobilitet
  • bæredygtig byudvikling
  • bæredygtige fødevare
  • hverdagsliv
  • Kvalitativ forskning
  • Praksisteori
  • Forbrugerstudier

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.