Oplæg om Børn og forældres deltagelse i støttet eller overvåget samvær

• Ravn, M. (Foredragsholder)
  • Bodil Vinther Andersen (Foredragsholder)

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Projekt SAMVÆR er et partnerskab mellem 6 private / offentlige organisationer samt Aalborg Universitet støttet af VELUX HumPraxis. I webinaret har vi fokus på forældre og børns deltagelse i støttet eller overvåget samvær, bl.a. med viden fra fokusgruppeinterview gennemført i projektet. Disse viser, at deltagelse for børn og forældre handler lige så meget om at bekræfte følelser, identiteter og relationer i tiden mellem samvær som at deltage i og udføre sin rolle under samvær. Deres oplevelse af deltagelse synes at blive styrket ved at træde ind i deres rolle som f.eks. 'forælder' eller 'barn' i sammenhænge uden for samvær f.eks. ved at få viden om barnets hverdag fra plejeforældre eller få artefakter som en tegning fra barnet, som de kan hænge op hjemme. Erfaringerne viser også, at børn og forældre i ekstremt sårbare positioner er motiverede for at indgå i relationer, selv om disse er følelsesmæssigt udfordrende. Når professionelle tager ansvar for at støtte dette, gennem en relationel tilgang, har samvær et frigørende potentiale med betydning for børn og forældres oplevelse af reel deltagelse.
Periode22 maj 2024
Sted for afholdelseFORSA - Foreningen for forskning i Socialt Arbejde, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord